غذاهای محلی ترکیه

28 مهر ، 1401
کمال بیات
comments 0 کامنت
معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی ترکیه

ترکیه، غیر از شهرهای زیبا با جاذبه‌های توریستی متعدد، سواحل خاص، اماکن تاریخی و طبیعت جذاب، محبوبیت‌های دیگری نیز در خود جای داده است. تنوع غذایی ترکیه که شامل غذاهای معرکه و لذیذ سنتی، اصیل، بومی  و محلی این کشور می‌شود، یکی دیگر از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود. برخی از غذاهای ترکیه، در منوی رستوران‌های جهان جا خوش کرده‌اند و برخی دیگر در بین غذاهای خیابانی کشورهای مختلف یا فینگر فودهای بین‌المللی دیده می‌شوند. همین موضوع باعث شده است که، گردشگران ترکیه، همواره بخشی از سفر خود را به امتحان کردن غذاهای مخصوص و معروف این کشور اختصاص می‌دهند. اکنون قصد داریم به معرفی تعدادی از غذاهای محلی ترکیه بپردازیم. باما همراه باشید.

معرفی غذا

کباب‌های ترکی

کباب‌های ترکی را باید معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این کشور دانست. تنوع کباب‌ها در ترکیه بسیار بالا است و اغلب آن‌ها با ذاعقه ایرانیان سازگار است. بعضی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کباب‌های ترکی عبارتند از:

دونر کباب ترکیه

دونر کباب شاید نوعی خوراک نیز محسوب شود. درهر حال، دونر کباب ترکیه که در تمام دنیا و در ایران کاملا شناخته شده است و شهرت بسیاری دارد، از گوشت کباب شده در برابر آتش مستقیم ورق آلومینیوم تهیه می‌شود. اگر به ترکیه سفر کردید، از امتحان این خوراک محبوب غافل نشوید.

آدنا و اورفا ترکیه

این کباب لذیذ از گوشت بره مزه‌دار شده تهیه می‌شود که آن را با سیخ‌های مخصوص گریل می‌کنند. آدنا و اورفا با دو مزه تند و نرمال سرو می‌شود.

بیتی بیف ترکیه

این کباب نیز از گوشت بره تهیه می‌شود. کباب حاصل از گوشت برده در این غذا بین نان لواش پیچیده شده و با ماست و سس گوجه مخصوص سرو می‌شود.

شیش کباب ترکیه

به شیش کباب، کباب سیخی نیز گفته می‌شود. تکه‌های کوچک گوشت مرغ یا بره با آویشن، جوز هندی، فلفل سیاه تازه آسیاب شده و فلفل قرمز خرد شده مزه‌دار و در سیخ‌های کوچک کباب می‌شوند.

اسکندر کباب ترکیه

اسکندر کباب یا بورسا کباب، یکی دیگر از کباب‌های معروف ترکیه است که از گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌شود. گوشت کباب شده روی نان پیده برشته شده یا برنج سرو می‌شود. همراه آن ماست، کره گوسفندی آب شده و سس گوجه تند روی میز خواهد آمد. در روش سنتی سرو اسکندر کباب، سس گوجه و کره روی میز روی کباب ریخته خواهد شد.

کباب‌های ترکی، عالم بزرگی دارند که نمی‌توان آن‌ها را در یک مطلب کوتاه کعرفی نمود. اما موارد ذکر شده را باید معروف‌ترین و محبوب ترین آن‌ها دانست که با ذائقه ایرانی همخوانی زیادی دارد.

معرفی غذا ترک

لاهماجون (پیتزای ترکی)

این غذا در بین توریست‌ها به پیتزای ترکی معروف است، اما درواقع شباهت چندانی به پیتزا ندارد. Lahmacun به معنای گوشت و خمیر (در عربی لحم و عجین) از یک لایه نازک خمیر،‌گوشت چرخ‌کرده بره یا گوسفند، فل‌فل چیلی و سبزیجات سرخ‌کرده تشکیل می‌شود. در کنار آن مخلفاتی مانند بادمجان کبابی یا ترشی ترکی سرو می‌شود. این غذا نوعی خوراک خیابانی محسوب می‌شود و در منوی اغلب رستوران‌های ترکیه وجود دارد.

معرفی غذا ترک

چی کوفته ترکیه

در ترکیه کوفته‌ها و کوکوهای بسیار متنوعی طبخ می‌شود. چی کوفته که یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است، نوعی کوفته مغزدار بوده و در دسته فینگر فودهای ترکیه قرار می‌گیرد. چی کوفته با گوشت چرخ‌کرده بدون چربی و بلغور برخی مخلفات دیگر تهیه می‌شود.

پیده ترکیه

پیده نیز مانند لاهماجون، بین توریست‌ها به‌عنوان پیتزای ترکی معروف است که البته این عنوان برای پیده مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. پیده مانند پیتزا تنوع بسیار بالایی دارد و پیده گوشت، پیده پنیر، پیده سبزیجات، پیده سوجوک، پیده مرغ، پیده اسفناج و پیده بیکن از انواع آن محسوب می‌شوند.

معرفی غذا ترک

مانتی ترکیه

مانتی غذایی است که در کشورهای مختلف با نام‌های دیگر سرو می‌شود. در ترکیه آن را به شکل بالشتک‌های خمیر پر شده از گوشت چرخ‌کرده سرو می‌کنند. این بالشتک‌ها در آب پخته شده و با سسی متشکل از ماست محلی، روغن فلفلی، سیر و نعناع سرو می‌شود.

معرفی غذا ترک

بالیک اکمک ترکیه

بالیک اکمک یا ساندویچ ماهی ترکیه را باید نوعی غذای خیابانی یا فست فود ترکی دانست که در تمامی مناطق این مشور سرو می‌شود و بسیار محبوب است. برای پخت آن از فیله ماهی‌ آزاد گریل شده استفاده می‌شود. تکه ماهی داخل نان سفید مخصوص ترکیه که اک‌مک نامیده می‌شود قرار می‌گرد. داخل ساندویچ حلقه‌های پیاز، نعنا و برخی سبزیجات دیگر قرار می‌گیرد. سس این ساندویچ لیمو ترش و روغن زیتون است.

بورک ترکیه

بورک نیز یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است که در بسیاری کشورهای دیگر هم پخته می‌شود. این غذا شبیه به سمبوسه ایرانی است. اما مواد آن میان خمیر مخصوص بورک (خمیر یوفکای نمکی) به زیبایی پیچیده می‌شود. این خمیر نازک، با مواد میانی در روغن سرخ می‌شود یا درون سس مخصوصی در فر پخته می‌شود. بورک مانند پیده با مواد مختلفی تهیه می‌شود. گوشت قرمز، مرغ، سبزیجات و انواع ژامبون به همراه پنیر مواد میانی مختلف بورک را تشکیل می‌دهند.

معرفی غذا ترک

کومپیر ترکیه

کومپیر یکی دیگر از غذاهای خیابانی ترکیه محسوب می‌شود که البته آن را به‌عنوان پیش‌غذا در رستوران‌ها نیز سرو می‌کنند. پایه اصلی کومپیر، سیب‌زمینی کبابی است که با مواد میانی مختلف مانند ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، سوسیس و ژامبون در می‌شود. روی این مواد نیز سس‌های مختلفی سرو می‌گردد. مواد میانی و سس کومپیر را مطابق سلیقه مشتری انتخاب می‌شود.

معرفی غذا ترک

ایمام بایلیدی ترکیه

بادمجان در کنار گوشت، از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی ترکیه است. امام بایلیدی یکی از لذیذ‌ترین غذاهای محلی ترکیه است که بر پایه بادمجان بوده و تنوع بسیاری دارد. این غذا نوعی بادمجان شکم‌پر است. مواد میانی بادمجان را انواع سبزیجات مانند پیاز، کوجه فرنگی، سیر، جعفری، فلفل و ..، گوشت، بلغور و روغن زیتون تشکیل می‌دهند.

معرفی غذا ترک

سخن پایانی

در بین غذاهای محلی ترکیه، انواع دسر و شیرینی‌جات بسیار لذیذ مانند باقلوا، ‌لوکوم، کاییسی تاتلیسی، کیک موزائیکی و ... نیز دیده می‌شود. درواقع ترکیه را باید کشور شیرینی‌ها و نان‌ها متنوع نیز دانست. به‌طورکلی تنوع غذاهای محلی ترکیه و شیرینی‌ها و دسرهای این کشور، آن را به یکی از مقاصد مهم و دوشت‌داشتنی توریست‌های تور ترکیه تبدیل کرده است. افرادی که تمایل به امتحان کردن غذاهای جدید و متنوع دارند، در ترکیه به علایق خود خواهند رسید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای غذاهای محلی ترکیه

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm