گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه

07 آبان ، 1401
کمال بیات
comments 0 کامنت
مرزهای زمینی ایران و ترکیه

سفر به کشورهای همسایه و نزدیک، در هر کجای دنیا که باشد، مزایای بسیاری دارد. برای مثال قرابت فرهنگی با مردم کشورهای نزدیک و دوست و همسایه، باعث می‌شود که در سفر احساس راحتی بیشتری داشته باشیم و بهتر بتوانیم با بومیان ارتباط بگیریم. نزدیکی مسیر و کمتر بودن هزینه ترنسفر یکی دیگر از مزایای چنین سفرهایی است. وقتی قرار است به یکی از کشورهای نزدیک به کشور خودمان سفر کنیم، سفر جاده‌ای و ماشینی نیز به گزینه‌های موجود اضافه می‌شود. گزینه‌ای که می‌تواند هزینه‌های ما را بسیار کاهش دهد و در مدیریت هزینه تاثیر قابل توجهی داشته باشد. اما برای سفر زمینی باید مرزهایی که می‌توان از آن‌ها ورود و خروج را ثبت کرد را شناخت. اکنون قصد داریم گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر زمینی به این کشور را داشتید، از این اطلاعات بهره ببرید.

مرزهای زمینی ایران و ترکیه

گذرگاه‌های مرزی بین ایران و ترکیه

به‌طور کلی ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که در این فاصله استان حکاری، ایغدیر، وان و آغری با استان آذربایجان غربی در ایران همسایه اند. بخش عمده این مسیر کوهستان‌های سرد و پوشیده از برف است که عبور از آن‌ها تقریبا غیر ممکن است. در طول این مسیر سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه درنظر گرفته‌ شده است که می‌توان از آن‌ها وارد کشور ترکیه شد. هریک از این گذرگاه‌ها برای سفر به یک تعداد از شهرهای مشخص در ترکیه مناسبند. این مرزها عبارتند از:

-         گذرگاه مرزی بازرگان که نزدیک شهر ماکو است.

-         گذرگاه مرزی سرو که نزدیک روستای نازلو است. (در نزدیکی ارومیه)

-         گذرگاه مرزی رازی که نزدیک شهر خوی است.

این مورد را باید اضافه کرد که عبور از هریک از این گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه معایب و مزایای خود را دارد که باید با اطلاع از آن‌ها و باتوجه به شرایط خودمان آن‌ها را انتخاب کنیم.

مرزهای زمینی ایران و ترکیه

گذرگاه مرزی بازرگان بین ایران و ترکیه

مرز بازرگان اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و ترکیه است که در شهر بازرگان قرار دارد و در سمت ترکیه گوربولاغ نامیده می‌شود. این گذرگاه نزدیک به شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو است. این گذرگاه هم برای جابجایی کالا و هم مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید اضافه کرد که مرز بازرگان یک گذرگاه مرزی ۲۴ ساعته بین ایران و ترکیه است. این گذرگاه دو ورودی مجزا برای تریلرها (ماشین‌های سنگین) و خودروهای مسافری شخصی دارد. اما با این وجود، صف‌های طولانی در ورودی‌ها از معضلات آن محسوب می‌شود. درواقع شلوغی این مرز و مشکلات موجود در کار ترخیص طول این صف‌ها را به ۲۰ کیلومتر نیز می‌رساند. این مرز برای سفر زمینی به استانبول بهترین انتخاب است. فاصله گذرگاه مرزی بازرگان تا شهر استانبول حدود ۱۵۵۰ کیلومتر است. یعنی در نزدیک‌ترین فاصله زمینی بین سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه با استانبول. جالب اینکه فاصله مرز بازرگان تا آنتالیا نیز باز دقیقا ۱۵۵۰ کیلومتر است. این مرز را برای سفر زمینی با آنتالیا هم بهترین مسیر می‌دانند. همچنین فاصله مرز بازرگان تا شهر وان ۲۰۰ کیلومتر است. ضمن اینکه این گذرگاه در فاصله ۹۰۰ کیلومتری از تهران و ۲۷۵ کیلومتری شهر تبریز است. نکته مثبت آخر درمورد مرز بازرگان، در بین سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه، مناسب بودن جاده‌ها در طول مسیر این مرز است. چه در سمت ایران و چه در سمت ترکیه.  

مرزهای زمینی ایران و ترکیه

گذرگاه مرزی رازی بین ایران و ترکیه

این گذرگاه در نزدیکی شهر خوی قرار دارد و در سمت ترکیه کاپی کوی نامیده می‌شود. درواقع مرز رازی در فاصله ۷۵ کیلومتری خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور قرار دارد. این مرز کوتاه‌ترین مسیر برای سفر به وان را دارد و از نظر امنیت شرایط آن مساعد و مناسب است. فاصله مرز رازی تا شهر وان تنها ۱۰۰ کیلومتر است. یعنی نصف فاصله مرز بازرگان تا شهر وان. بنابراین این مرز برای سفر به وان، انتخاب بهتری است. همچنین شرایط جاده‌ای مرز رازی نیز چه در سمت ایران و چه در سمت ترکیه استانداردهای لازم را دارد. یکی از معایب این گذرگاه، محدودیت زمانی فعالیت آن در بین سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه است. مرز رازی هرروز تنها بین ساعات ۸ تا ۵ غصر فعال است و این امر باعث می‌شود در مواقع پرتردد که حجم مسافر بیشتر است، رسیدگی به کارهای ترخیص زمان‌بر و خسته کننده شود. ضمن اینکه باید برنامه‌ریزی لازم را داشت تا در فاصله زمانی فعال بودن گذرگاه به مرز برسیم. همچنین حدود انتظار را نیز درنظر بگیریم تا با بسته شدن گذرگاه مواجه نشویم. بهتر است برای مدیریت بهتر و کامل امور ترخیص در گذرگاه و پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، برنامه‌ریزی کنید که تا پیش از ظهر در مرز باشید.

گذرگاه مرزی سرو بین ایران و ترکیه

مرز سرو در نزدیکی ارومیه و یکی از روستاهای مرزی این شهر قرار دارد. فاصله گذرگاه سرو تا شهر ارومیه ۵۵ کیلومتر است که از مزایای آن محسوب می‌شود. البته این پایانه اغلب برای ترنسفر و جابجایی کالا و اجناس استفاده می‌شود و کمتر می‌توان جابجایی مسافر را در آن دید. دلیل این موضوع نامناسب بودن جاده‌های آن در سمت ترکیه و البته امنیت پایین این جاده‌ها عنوان می‌شود. این گذرگاه در سمت ترکیه اسندره نام دارد و فاصله آن تا شهر وان ۲۹۰ کیلومتر است. دوری این گذرگاه از شهرهای توریستی ترکیه و شهرهای دیدنی آن نیز یکی دیگر از دلایل عدم عبور و مرور مسافر از آن است. البته در نزدیکی مرز سرو، بازارچه‌های مرزی متعددی احداث شده که می‌توان اجناس ترکی را به قیمت مناسب در آن‌ها خریداری کرد. این مرز نیز در بین سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه محدودیت زمانی ندارد و عبور و مرور از آن به‌صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.

مرزهای زمینی ایران و ترکیه

سفر زمینی به ترکیه با قطار

نکته مهم اینکه، برای داشتن سفر زمینی به ترکیه، استفاده از خودروی سواری تنها راه نیست. می‌توان از مسیر ریلی و مسافرت با قطار نیز بهره برد. خط راه‌آهن تهران آنکارا و خط راه‌آهن تبریز وان، دو گزینه دردسترس برای این نوع سفر به ترکیه‌اند. برای استفاده از این امکانات می‌توان با قطار یا خودروی شخصی به تبریز سفر کرد و سپس از تبریز به وان رفت. یا اینکه از تهران به آنکارا سفر کرد و از آنکارا با خطور ریلی داخلی ترکیه به شهرهای دیگر این کشور رفت.

مرزهای زمینی ایران و ترکیه

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، در شرایطی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما، سفرهای هوایی بسیار پرهزینه شده‌اند، گزینه سفر زمینی به ترکیه چه با قطار و چه با خودروهای شخصی، انتخاب‌های بسیار مقرون به‌صرفه‌ای محسوب می‌شوند. ضمن اینکه می‌توان در شهرهای مرزی نزدیک به سه گذرگاه‌ مرزی ایران و ترکیه، از ترنسفرهای عمومی نیز بهره برد.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm