آشنایی با جاذبه های گرشگری ارمنستان

17 تیر ، 1401
فراهانی
comments 0 کامنت

زیباترین جا‌های دیدنی ارمنستان

چند سالی می‌شود که کشور ارمنستان مورد توجه توریست‌های جهان قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده تا گردشگران ایرانی نیز، نسبت به این کشور همسایه و کوچک توجه بیشتری داشته باشند. ارمنستان همسایه شمالی ایران و هم‌مرز با استان آذربایجان شرقی است. در ادامه درباره جا‌های دیدنی ارمنستان و جاذبه‌های گردشگری این کشور کوچک اما زیبا صحبت خواهیم کرد تا اگر قصد سفر به آنجا را دارید بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای مسافرت خود داشته باشید.

 

کاسکاد یا بنای یادبود هزارپله در شهر ایروان

ایروان پایتخت ارمنستان است و دربین شهرهای تاریخی این کشور نیز قرار می‌گیرد. برهمین اساس، بسیاری از جا‌های دیدنی ارمنستان و جاذبه‌های توریستی این کشور را می‌توان در شهر ایروان یا مناطق اطراف آن پیدا کرد. بنای هزار پله، دقیقا در مرکز شهر ایروان قرار دارد و در سال ۱۹۷۱ ساخته شه است. ابن بنا در سال ۲۰۰۹ و هم‌زمان با احداث و افتتاح موزه هنرهای معاصر  کافسجیان در نزدیکی این بنا، بازسازی شد. این پله‌ها ۸ طبقه دارند و نمای شهر از بالای آن‌ها بسیار دیدنی و جذاب است. البته برای افرادی که توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارند، آسانسور درنظر گرفته شده است. آبشار ایروان و پارک مجسمه ایروان نیز در نزدیکی این بنا قرار دارند. یعنی شما با بازدید از بنای هزارپله همزمان می‌توانید از چند محل دیدنی دیگر ایروان نیز دیدن کنید.

دریاچه سوان

دریاچه سوان که به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود، مقصد بسیاری از اهالی شهرهای مختلف این کشور برای گذران تعطیلانشان است. این دریاچه در مرکز کشور کوچک ارمنستان واقع شده است و مکان‌های دیدنی دیگری مانند صومعه سواناوک نیز در نزدیکی آن قرار دارند. در سواحل دریاچه سوان رستوران‌ها و کافه‌های خوبی دیده می‌شود که می‌توان غذاهای دریایی محلی و خوش‌طعمی را در آن‌ها نوش جان کرد.

پارک ملی دیلیجان

پارک ملی دلیجان، یکی از چهار پارک ملی ارمنستان و البته بزرگترین و مهم‌ترین آن‌ها است. این پارک که در سال ۲۰۰۲ احداث شد، مساحتی حدود ۲۴۰۰۰ هکتار دارد و در فاصله ی ۹۸ کیلومتری شمال شهر ایروان ارمنستان قرار گرفته است. این پارک که خود مکان‌های دیدنی متعددی دارد، از اصلی‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود و بازدید آن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. طبیعت بکر و زیبای پارک دیلیجان بسیاری را به‌ یاد مناظر جذاب طبیعیت سويیس می‌اندازد. صومعه هاگارتشین، صومعه گوشاونگ و جوختاک ونکگ و کلیسای آخنبات در این پارک قرار دارند. دریاچه پارز و دریاچه گُش نیز از دیگر جاذبه‌های موجود در پارک ملی دیلیجان هستند که امکان ماهیگیری در آن‌ها وجود دارد.

 

صومعه نوراوانک

کشور ارمنستان به‌دلیل قدمت و تاریخچه‌ای که دارد، صومعه‌ها و کلیساهای تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. اغلب جاذبه‌های گردشگری تاریخی ارمنستان همین صومعه‌ها هستند. صومعه نوراوانک یکی از جذاب‌ترین‌های آن‌ها است. این صومعه در قرن سیزدهم میلادی در ارمنستان ساخته شده و در ۱۲۲ کیلومتری ایروان در دره رودخانه آماغو و در نزدیکی شهر یغگنادزور قرار گرفته‌است. مجموعه این صومعه که نام به زبان ارمنی به ‌معنی صومعه نو است، شامل شامل کلیسای سنت کاراپت ، کلیسای سنت گریگور و کلیسای سنت استیتساتسین می‌شود.

 

منطقه حفاظت شده شیکاهوغ

این منطقه حفاظت شده را باید دومین ذخیره جنگلی یا درواقع جنگل طبیعی و از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان دانست. البته که این منطقه حفاظت شده تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و نمی‌توان آن را کاملا بکر دانست، اما زیبایی‌ها و جذابیت‌های طبیعی و خاصش همچنان در نوع خود منحصر به‌فرد است. در این منطقه حدود ۱۱۰۰ نوع گونه گیاهی و حیواناتی مانند پلنگ، گوزن، خرس و بزهای وحشی زندگی می‌کنند. پارک ملی شیکاهوغ در شمال ایروان و در استان سیونیک قرار دارد.

 

صومعه تاتِو

این صومعه در بالای دره عمیق و صخره‌ای جرج قرار گرفته است. موقعیت مکانی خاص این صومعه آن را درز گذشته به نوعی دژ نظامی تبدیل کرده بود. این صومعه در جنوب ارمنستان قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۹ میلادی می‌رسد. از جاذبه‌های دیگر بازدید از تاتِو، سوار شدن بر تلکابین بال‌های تاتیو است که با طولی حدود ۷ کیلومتر طولانی‌ترین تله‌کابین کابلی بدون توقف جهان محسوب می‌شود. این صومعه و تلکابین آن در جنوب ارمنستان قرار دارند و تلکین روستای هالیدروز را به روستای تاتو متسل می‌کند.

 

معبد گارنی

این معبد در استان کوتایک در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی ایروان واقع شده است. این معبد به عنوان یک بنای هلنستیک کلاسیک نمونه کاملی از معماری هلنی ارمنستان است. ساختار اولیه این معبد به دوران ماقبل میلاد مسیح و عصر تاریخی تیرداد سوم بازمی‌گردد. گفته می‌شود تیرداد دستور ساخت معبد گارنی را برای خدای مهر صادر کرد و پس از ظهور مسیحیت، این بنا تبدیل به یک کلیسا و محل عبادت برای مسیحیان شد. معبد کارنی در سال ۱۹۷۰ بازسازی شده است. این بنا در کنار طبیعت بکر کنار دره رود آزات، کوه ویولن و کوه گقام قرار گرفته است. معبد گارنی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است.

 

کلیسای گغارت

ساختمان این کلیسا مربوط به قرون وسطی می‌شود و در استان کوتایک کشور ارمنستان، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ایروان و در ساحل شرقی رودخانه ازاد قرار گرفته است. بنای اصلی آن در سال ۱۲۱۵ ساخته و تاحدودی توسط سخره‌ها احاطه شده است. این مکان به‌عنوان میراث جهانی توسط یونسکو به ثبت رسیده است و در بین جاذبه‌های گردشگری تاریخی ارمنستان قرار می‌گیرد. این صومعه  شامل چندین مقبره و کلیسای سنگی می‌شود و درحال حاضر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی ارمنسان امکانات تفریحی و سیاحتی بسیاری اطراف و نزدیکی آن و در ساحل رودخانه آزاد فراهم شده است.

 

پارک عشاق ایروان

این پارک به پاریس کوچک ارمنستان معروف است. قدمت این پارک به قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان در شهر ایروان فضای سبزی با نام کوزرون وجود داشته و بعد‌ها با گذشت زمان و اعمال تغییرات گونان به مکان فعلی با نام پارک عشاق تبدیل شده است. آخرین تغییرات و بازسازی در این پارک در سال‌ ۲۰۰۸ و توسط یک معمار فرانسوی صورت گرفت. بخش‌های مختلفی از این پارک سبک باغ‌های چینی و شرقی طراحی شده است که از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان و بهره بردن از تورهای کشور ارمنستان از جهات مختلفی مقرون به‌صرفه و مناسب است. درواقع قیمت‌های مناسب در ارمنستان، نزدیکی این کشور و کوچکی آن باعث می‌شود که شما با پرداخت هزینه‌ای نه‌چندان زیاد، یک سفر جذاب و به‌یادماندنی داشته باشید. کوچک بودن این کشور، بازدید از مکان‌های دینی مختلف آن را در فاصله زمانی کوتاه امکان‌پذیر می‌سازد و این‌گونه است که سفر به ارمنستان برای شما تبدیل به یک سفر خاطره‌انگیز خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm