آشنایی با تورهای کویر

25 تیر ، 1401
محمدی
comments 0 کامنت

در سراسر دنیا، تورهای کویر و کویرگردی را از جذابیت‌های توریستی محبوب و خاص می‌دانند. نکته مهم اینکه تورهای کویر معمولا در همه‌جای دنیا در دسترس نیستند و نمی‌توان از این وجه طبیعت‌گردی به راحتی بهره برد. حال اینکه کویرگردی برای بسیاری از مردم دنیا از تورهای جنگلی و ساحلی نیز جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر است. چرا که در کویر لمس و تماشای طبیعت بکر و متفاوتی را می‌توان تجربه کرد که هرجایی نمی‌توان آن را یافت. اما از آنجا که ایران همه زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص و منحصر به‌فرد را درکنار هم دارد، تورهای کویرگردی در آن به‌راحتی دردسترس است. در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی جذاب‌ترین تورهای کویر ایران بپردازیم.

 

کویر مصر

کویر مصر ایران در شهرستان خور استان اصفهان واقع شده است. این کویر درواقع بخشی از دشت کویر است و به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران، دسترسی به آن از شهرهای مختلف در استان‌های گوناگون کشور راحت خواهد بود. کویر مصر در نزدیکی روستایی به همین نام و در حومه بیابانک است. در روستای مصر اقامت‌گاه‌های بوم‌گری مناسبی برای توریست‌ها و گردشگران احداث شده است که می‌توان شب را در آن‌ها اقامت داشت. برای رسیدن به رمل‌ها و تپه‌های شنی کویر مصر می‌توان با اتوبوس گردشگری به نزدیکی آن رفت. تور کویر مصر محبوب ترین تور کویر می باشد .

 

کویر کاراکال

کویر کاراکال یکی دیگر از مقاصد تورهای کویر ایران است که برای رسیدن به آن باید به استان یزد و شهر یزد سفر کرد. تور کویر کاراکال در نزدیکی بافق قرار دارد و با سفر با آن می‌توان از قلعه و نخلستان باقر‌آباد یا آب‌انبار تاریخی کاکامیر نیز بازدید کرد. نام این کویر از نوعی گربه‌سان رو به انقراض آماده است که زیستگاهاش در این منطقه بوده و به دلیل داشتن گوش‌های سیاه با نام گوش‌سیاه نیز شناخته می‌شود. برای اقاممت در این کویر می توان از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی کاراکال به نام‌های قلعه آریز و مجتمع شهید برزگری بهره ببرید. این اقامت‌گاه‌ها جزء بهترین اماکن برای کمپ شبانه‌اند.

 

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی دیگر از کویرهای واقع شده در استان اصفهان است که آن را از دیدنی‌های گردشگری آران و بیدگل کاش می‌دانند. بنابراین با سفر به این کویر می‌توانید سری هم به شهر زیبای کاشان بزنید. کویر مرنجاب تنها ۲۷۰ کیلومتر تا تهران فاصله دارد به همین دلیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد تورهای کویر گردشگران تهرانی تبدیل شده است. کاروانسرای تاریخی دوران صفویه که قلعه‌ای مربعی شکل به مساحت ۳۵۰۰ متر و با ۹ برج است، یکی از جاذبه‌های گردشگری کویر مرنجاب محسوب می‌شود. اوایل فروردین و نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب است. کمپ‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در اطراف کویر وجود دارد که می‌توان شب را در آن‌ها اقامت کرد. علاوه‌بر اینکه در حال حاضر کاروانسرای مرنجاب نیز قابل اقامت است و اتاق‌های آن برای استراحت شبانه اجاره داده می‌شود.

 

کویر ابویزیدآباد

کویر ابویزید آباد نیز از کویرهای نزدیک به شهر کاشان است که به‌دلیل دسترسی آسان و سریعش به تهران مورد توجه قرار گرفته است. از مزایای تور کویر آبویزیدآباد نزدیکی این کویر به روستای تاریخی ابیانه و امکان بازدید همزمان از این روستا است.  شهر زیرزمینی اویی و کاروانسرا و آب انبار صفوی نیز از دیگر مکان‌های دیدنی این کویر محسوب می‌شوند. کویر ابویزیدآباد که در ۳۰ کیلومتری کاشان واقع شده، فاصله چندانی با کویر مرنجاب ندارد و برای افرادی که علاقه دارند در مکانی خلوت‌تر گردش و تفریح داشته باشند، گزینه مناسبی است. کاروانسرای ابوزید آباد، آتایار، زیباچنار و... از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این کویرند که می‌توان شب خوبی را در آن‌ها تجربه کرد.

 

کویر متین آباد

کویر متین آباد از دیگر کویرهای زیبا و بکر استان اصفهان است. این کویر در نزدیکی شهر بادرود (بین شهر اصفهان و کاشان) قرار گرفته، با تهران ۳۴۰ کیلومتر فاصله دارد. یعنی حدود ۴ ساعت فاصله زمانی تهران تا بادرود است. متین آباد در ۶۵ کیلومتری کاشان و ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز قرار دارد. اولین اکوکمپ یا کمپ طبیعی ایران در کویر متین آباد افتتاح شد. به این معنی که در این اقامتگاه از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌شود. آب حمام را در این کویر با استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی باد گرم می‌کنند. در این کمپ چادرهای دائمی برپا شده که گزینه‌های بسیار مناسبی برای اقامت در کویر محسوب می‌شوند. در این چادرها که به سبک چادرهای عشایری ساخته شده‌اند، به سرویس‌های خواب، روشنایی و گرمایش مجهزند. کاروانسرای متین آباد نیز اقامتگاه مناسب دیگری در این کویر است.

 

کویر طبس

کویر طبس شاید یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران باشد. طوفان‌های شن این کویر را باید از عوامل شهرت آن دانست. کویر طبس در غرب استان خراسان جنوبی و در نزدیکی روستاهای حلوان، دره جن‌‌ها و ازمیغان واقع شده است. دره کال جنی یا دره جن‌ها تنها یکی از جاذبه‌های گرشگردی کویر طبس محسوب می‌شود که دره‌ای بکر و دست‌نخورده است. رود پرآبی که از وسط این دره می‌گذرد از جذابیت‌های این کویر است. در طبس می‌توانید به بازدید بقایای قلعه اسماعیلیه، بند عباسی (نازک‌ترین سد جهان)، پارک گلشن طبس، روستای متروک اصفهک، قلعه قدیمی طبس، نخلستان‌ و شالیزارهای ازمیغان بپردازید و پیاده‌روی در تنگه خرو تا چشمه آبگرم مرتضی‌علی (معجزه‌ی آب گرم و سرد در یک رودخانه) را تجربه کنید.

 

سخن پایانی

البته که اسامی ذکر شده تنها بخشی از گنجینه پربار کویرهای ایران است. کویرهایی مانند ریگ جن، شهداد، زردگاه، حلوان و ورزنه از دیگر مقاصد تورهای کویر ایران محسوب می‌شوند که هریک جاذبه‌های خاص خود را دارند. نکته مهم درمورد تور کویر، آمادگی کامل و به همراه داشتن وسایل مورد نیاز برای این نوع سفر خاص و متفاوت است. قدم زدن بر شن‌های داغ کویری با پای برهنه، آفرود سواری، شتر سواری، اسکی برروی شن‌های روان و موتور سواری ATV از تجربیات خاص و بکری محسوب می‌شوند که در تورهای کویر می‌توان به‌دست آورد. ضمن اینکه شب‌گردی‌ها و پیاده‌روی‌های شبانه و تماشای آسمان کویر نیز از جذابیت‌ها بی‌نظیر سفر به کویر است. فراموش نکنید که سفر به کویر، سفری انفرادی نیست و بهتر است که با تورهای کویر برای کسب تجربه چنین سفرهایی همراه شوید. سفر به کویر به‌صورت انفرادی و شخصی می‌تواند تبعات و خطرات جدی همراه داشته باشد. چرا که در بعضی نقاط کویری کشور، مسیریاب‌های ماهواره‌ای و اینترنتی از دسترس خارج شده و عدم اشراف به مکان‌ها ومسیرها بسیار بسیار خطرناک خواهد بود. 


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای آشنایی با تورهای کویر

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm