دانستنی های شهر مسکو

19 فروردین ، 1402
مائده سادات تمدنی
comments 0 کامنت



در روزهای گرم تابستان روسیه و شهر مسکو یکی از مقاصد پرطرفدار سفر است که از تمام نقاط جهان توریست‌های فراوانی را به خود جلب می‌کند. مسکو یکی از زیباترین شهرهای جهان و پرجمعیت‌ترین شهر اروپا است که لقب سرسبزترین شهر جهان نیز به آن داده شده. این شهر رنگارنگ و زیبا با کلیساها و بناهای کم‌نظیر و شهرسازی خاصش یکی از مقاصد جذاب سفر است که سعی کرده‌ایم گوشه‌ای از جاذبه‌های آن را با هم بررسی کنیم.




معرفی مسکو

شهرسازی مسکو دایرهای و حول محور میدان سرخ گسترش یافته است به همین علت این میدان نقطه‌ی مرکزی شهر مسکو محسوب می‌شود. میدان سرخ وقایع بسیار مهمی از تاریخ روسیه را در خاطر خود دارد و به نوعی قلب اتفاقات مسکو و روسیه است. بسیاری از خیابان‌های اصلی مسکو به این میدان منتهی می‌شوند. کلیسای واسیلی مقدس، مجسمه منین و پاژارسکی، موزه‌ی دولتی تاریخ روسیه، آرامگاه لنین، آرامگاه دیوار کرملین، کلیسای کازان و مرکز تجاری گوم در میدان سرخ قرار دارند. کاخ کرملین نیز در نزدیکی این میدان واقع شده ‌است.



معرفی کلیسا واسیلی


کلیسای واسیلی مقدس یا سنت باسیل یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری شهر مسکو و نماد کشور روسیه است. این کلیسا به دستور ایوان مخوف پادشاه معروف روسیه درقرن شانزدهم و به منظور بزرگداشت پیروزی روسیه در برابر تاتارها و فتح کازان و آستراخان، در میدان سرخ مسکو ساخته شده است. این بنا در زمان ساخت مرتفع‌ترین بنای مسکو بوده و ایوان مخوف چنان شیفته‌ی معماری و زیبایی این کلیسا شد که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به این زیبایی طراحی کند! کلیسای واسیلی مقدس شاهکار هنر ارتودوکس است و زیبایی بی‌مثال آن هیچ نمونه‌ی دیگری ندراد.

مجسمه‌ی یادبود مینین و پاژارسکی که در مقابل کلیسای واسیلی قرار دارد در قرن نوزدهم در مرکز میدان سرخ قرار داشت. شاهزاده دیمیتری پوژارسکی و تاجر کوزما مینین قهرمانان جنگ قرن هفدهم بودند. آنها ارتشی داوطلبانه از سراسر روسیه جمع کردند و لهستانی‌ها را از کرملین مسکو بیرون کردند. این بنای یادبود در سال 1818 پس از پیروزی بر ناپلئون ساخته شد و نماد تمایلات میهن پرستانه بود. تا سال 1936 مجسمه در مرکز میدان باقی ماند، اما پس از انقلاب کمونیستی مانعی در هنگام رژه شد به همین علت مجسمه به کلیسای واسیلی مقدس نزدیکتر شد، جایی که تا به امروز باقی مانده است.

در بسیاری از کشورها کیلومتر صفر نقطه‌ای از پایتخت آن کشور است که مسافت دیگر کشورها از آن نقطه محاسبه می‌شوند. در زمان حکومت تزارها این نقطه در سن‌پطرزبورگ پایتخت قبلی روسیه بود ولی پس از پایتخت شدن مسکو این نقطه نیز در شهر مسکو و در یکی از ورودی‌های میدان سرخ قرار گرفت. نقطه‌ی صفر در مسکو صفحه‌ای فلزی و دایره‌ای شکل بر روی زمین است که بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب می‌کند. بر اساس باور عمومی اگر در وسط نقطه‌ی صفر بایستید و آرزو بکنید و سپس سکه‌ای را از روی شانه‌ی چپ به پشت سرتان پرت کنید و آن سکه در داخل دایره بیافتد به این معنی است که آرزوی شما برآورده خواهد شد.


معرفی میدان سرخ

میدان مانژ در نزدیکی میدان سرخ و پشت باغ کرملین قراردارد که بسیاری از جاذبه‌های مسکو مانند موزه ملی روسیه، کاخ کرملین و کتابخانه‌ی ملی روسیه در این میدان هستند. این میدان از طرفین به دانشگاه مسکو و باغ الکساندر منتهی می‌شود و محل اتصال میدان سرخ به خیابان پرترافیک تورسکایا است. مجسمه‌ی یادبود مارشال ژوکوف فرمانده‌ی افسانه‌ای جنگ جهانی دوم و جنگ سرد در میدان مانژ و در مقابل موزه قرار دارد.

باغ الکساندر یکی از پارک‌های زیبای مسکو در میدان مانژ است. پس از شکست ناپلئون، تزار الکساندر اول دستور داد تا قسمت‌هایی از شهر که توسط ارتش ناپلئون ویران شده را بازسازی کنند و باغی زیبا برای یادبود این جنگ بسازند. در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۱۹ تا ۱۸۲۳ این باغ طراحی و ساخته شد. این باغ در طول زمان دستخوش تغییرات فراوانی شد تا به شکل امروزی آن در آمد. درختان و گل‌های رز فراوان و زیبا محیطی آرام و دلنشین در دل شلوغی‌های مسکو ایجاد کرده است که طی بازدید از اماکن تاریخی می‌توانید کمی در آن استراحت کنید و از زیبایی این پارک لذت ببرید.


معرفی دومای

ساختمان دومای روسیه که محل تجمع نمایندگان مردمی است در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد. این پارلمان در زمان آخرین تزار و به نیت راضی کردن معترضین تاسیس شد اما کمی بعد از اتقلاب روسیه و در دوران لنین تعطیل شد تا پس از فروپاشی شوروری که بعنوان یک نهاد قانونگذاری مردمی دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. امکان بازدید از داخل ساختمان دوما فراهم نیست اما شمایل بیرونی ساختمان شما را به یاد دهه‌ 90 میلادی می‌اندازد و تاریخی پرفراز و نشیب را در خاطر خود دارد.

تپه‌ی گنجشک‌ها یا بام مسکو یکی از مناطق بسیار دیدنی مسکو است که طبیعت و تاریخ را در کنار هم دارد. این تپه با ارتفاع 220 متر در بلندترین قسمت یکی از هفت تپه‌ی مسکو است که در جنوب غربی این شهر قرار دارد. در گذشته تپه‌ی گنجشک‌ها اقامتگاه تابستانی تزارها بود ولی در قرن بیستم ساخت و ساز فراوانی در اطراف آن صورت گرفت. کلیسای مسیح منجی و دانشگاه مسکو (یکی از ساختمان‌های هفتگانه معروف به هفت خواهران) که در زمان خود مرتفع‌ترین بنای اروپا بود بر روی این تپه قرار دارند و روبروی دانشگاه سکویی برای دیدن مناظر زیبای مسکو ساخته شد. این منطقه‌ی سرسبز و زیبا با پارک جنگلی و حوضچه‌های متعدد یک مکان تفریحی مسکو است.

کلیسای جامع مسیح منجی واقع در تپه وارابیف(تپه گنجشک‌ها) بنایی استوار و باشکوه با ارتفاع 400 متر است و مجسمه‌ای 100 متری از لنین بالای آن قرار گرفته. این کلیسا پس از شکست ناپلئون در نبرد روسیه و با این باور که مسیح ناجی شهر مسکو بوده ساخته شد. پس از انقلاب روسیه در سال 1930 استالین این کلیسا را منفجر کرد تا جای آن بنای یادبود و مجسمه‌ای برای لنین بسازد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری این کلیسا دوباره بازسازی شد. امروز این کلیسا بعنوان بزرگترین و مرتفع‌ترین کلیسای ارتدوکس جهان نماد امید مردم روسیه است. 

ساختمان‌های هفت خواهران در واقع هفت آسمان‌خراش هستند که در زمان استالین با تلفیق سبک‌های باروک و گوتیک و در نقاط مختلف شهر مسکو ساخته شدند. این هفت آسمان‌خراش ساختمان اصلی دانشگاه مسکو، ساختمان اصلی وزارت امور خارجه، ساختمان اداری دروازه‌های سرخ، هتل اوکراین، هتل لنینگرادسکایا، ساختمان خاکی و ساختمان میدان قدیرینسایا هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm