سن‌پترزبورگ شهری به وسعت تاریخ روسیه

19 فروردین ، 1402
مائده سادات تمدنی
comments 0 کامنت


سن پترزبورگ
 
شهری به وسعت تاریخ روسیه ،  داستان‌ها و افسانه‌های فراوانی در میان رودها، خیابان‌ها و بناهای آن جاری است.این شهر، دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو و شهر سلطنتی روسیه که تا قبل از انقلاب اکتبر پایتخت این کشور بود یکی از مقاصد مهم توریستی دنیا است. این شهر توسط پترکبیر در 1703 ساخته شد و پس از انقلاب تا زمان فروپاشی شوروی لنینگراد نامیده می‌شد.جاذبه‌های تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد و بازدید از آن به نوعی اشنایی با تاریخ قدیم روسیه به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا بخشی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز سن‌پترزبورگ را بشناسیم.


معرفی سن پترزبورگ

خیابان نوسکی پراسپکت قلب تپنده‌ی سن‌پترزبورگ که یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های جهان است به دستور پترکبیر و توسط یک معمار فرانسوی طراحی شد. خیابانی با زندگی شبانه که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده و بدون دیدن آن سفر به سن‌پترزبورگ کامل نیست.

کلیسای جامع کازان یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای سن‌پترزبورگ است که در خیابان نوسکی و در نزدیکی کلیسای ناجی در خون قرار دارد. این بنا با الهام از کلیسای سن‌پیتر رم ساخته شده است و نمای بیرونی و میدان‌گاه آن کاملا یادآور کلیسای کاتولیکی رم است که برای ارتدوکس‌ها ساخته شده.‌

معرفی کلیسا ناجی

کلیسای ناجی در خون که به آن منجی در خون هم گفته می‌شود به نوعی نماد شهر سن‌پترزبورگ به شمار می‌آید. این کلیسا در مرکز سن‌پترزبورگ و در کنار کانال گریبایدوف قرار دارد و توسط تزار الکساندر سوم برای یادبود پدرش که درست در مکان کلیسا مورد حمله‌ی مخالفانش قرار گرفت و بر اثر جراحات وارده و خونریزی مرد، ساخته شده است. کلیسایی با معماری و تزئینات خیره‌کننده در خارج و داخل بنا که بزرگترین مجموعه‌ی موزاییک‌کاری روسیه و یکی از بهترین نمونه‌های موزاییک‌کاری دنیا را در خود جای داده است.

در سنپترزبورگ علاوه بر رودها، چهار کانال آب وجود دارد که رودها را در سطح شهر به هم متصل می‌کنند. معروف‌ترین آن‌ها کانال مارپیچی و باریک گریبایدوف است. شهرت این کانال بیشتر بخاطر ترور الکساندر دوم در نزدیکی آن و کلیسای ناجی در خون است. سه کانال دیگر کریوکوف، کانال زمستانی و کانال سوان یا قو نام دارند.

اولین اقامتگاه سلطنتی امپراطوری روسیه کاخ زمستانی بود. البته در ابتدا بنای امروزی وجود نداشت و پترکبیر در خانه‌ای ساده زندگی می‌کرد اما پس از پتر و در دوران تزارهای بعدی این ساختمان نوسازی شد و در 1713 با طراحی معماری ایتالیایی بنایی که نمای بیرونی آن هنوز همانند قبل است ساخته شد. کاخ زمستانی در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۱۷ به عنوان بخشی از موزه، به مجموعه آرمیتاژ پیوست. امروزه اتاق‌های کاخ زمستانی یکی از معروف‌ترین بخش‌های موزه آرمیتاژ هستند. این کاخ که بخش وسیعی از میدان کاخ را اشغال می‌کند اولین ساختمانی است که در محوطه‌ی این میدان ساخته شده.

معرفی میدان کاخی

میدان کاخ یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های سن‌پترزبورگ و به نوعی مرکز حوادث بی‌شمار این شهر است. در میانه‌ی میدان ستون الکساندر با ارتفاع ۴۷.۵ متر شکوه و عظمت خاصی به این محوطه‌ی زیبا بخشیده است. پل کاخ که ارتباط میان میدان کاخ و خیابان نوسکی را ممکن می‌سازد مانند دیگر آثار محوطه‌ی کاخ قدیمی نیست و در قرن بیستم ساخته شده، اما همانند آن‌ها بسیار دیدنی است. پل کاخ تنها پل شهر سن‌پترزبورگ نیست، در واقع در این شهر پانصد پل وجود دارد و سن‌پترزبورگ به شهر پل‌ها نیز معروف است.

پل آنچیکوف یکی دیگر از پل‌های دیدنی و معروف این شهر است که به پل چهار اسب نیز معروف است. چهار اسب سرکش در چهار سمت پل قرار دارند و چشم‌انداز زیبای این پل بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب می‌کند. برخی پل‌های شهر مانند پل آرمیتاژ، پل اعلامیه و پل شیرها بسیار قدیمی بوده و نمایانگر قدمت این شهرند، 22 پل همانند پل کاخ متحرک بوده و تردد کشتی‌ها در رودخانه‌ی نوا را ممکن می‌سازند.

معرفی رود نوا

رود نوا از پرآب‌ترین رودهای اروپا و با طول 74 کیلومتر از کوتاه‌ترین رودهای جهان نیز به شمار می‌آید. این رود از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی مسیر تجاری بیزانس به اسکاندیناوی بود. در کنار همین رودخانه ارتش سوئد از روس‌ها شکست خورد و شاهزاده‌ی پیروز را الکساندر نوسکی (برگرفته از نوا) نامیدند که طولانی‌ترین خیابان سن‌پترزبورگ به نام اوست. تابستان‌ها کشتی‌های تجاری و توریستی زیادی از این رود می‌گذرند اما زمستان‌ها بعلت یخ‌زدگی نوا حرکت کشتی‌ها در آن متوقف می‌شود. در طی مراسم شب‌های سپید مسیر کنار رودخانه به محلی برای تجمع مردم محلی و گردشگران تبدیل می‌شود و کارناوال‌های شاد و نمایش‌های خیابانی جذاب در کنار رود اجرا می‌شوند.

از دیگر رودهای سن‌پترزبورگ رودهای فانتانکا و مویکا هستند. برای ساخت بنای کاخ تابستانی مسیر رود مویکا را به سمت رود فانتانکا تغییر دادند و برای اتصال مویکا به نوا کانال سوان پدید آمد. کانال سوان قدیمی‌ترین کانال شهر است که از میان پارک مارس و باغ تابستانی می‌گذرد و محیط سرسبز اطراف آن زیبایی خاصی به این کانال داده است. در نهایت در فضای میان این سه رود و کانال سوان جزیره‌ای مصنوعی بوجود آمد که امروزه آن را بنام جزیره‌ی باغ تابستانی می‌نامند. باغ تابستانی، محبوب‌ترین باغ سن‌پترزبورگ با مجموعه‌ای از آب‌نماها و چند عمارت کلاه فرنگی، در دوران پتر کبیر و با تقلید از نقشه‌ی باغ کاخ ورسای فرانسه ساخته‌اند.

باغ‌های دیگری همچون باغ میخائیل که در گذشته شکارگاه تزارهای روسیه بوده و باغ یا میدان مارس در نزدیکی باغ تابستانی از اماکن دیدنی سن‌پترزبورگ هستند.

جزیره واسیلی مانند تکه‌ای از خشکی است از شهر جدا شده و به درون دریای بالتیک رفته است. پتر کبیر قصد داشت این جزیر را به مرکز سن پترزبورگ تبدیل کند و بناها و برنامه‌های عمرانی فراوانی برای آن در نظر گرفته بود، البته سختی حمل و نقل با قایق در آن زمان باعث شد تا این ایده بطور کامل اجرا نشود اما زیبایی طبیعی این جزیره و ساختمان‌هایی از ادوار مختلف مانند کاخ الکساندر منشیکوف و بندر آسترالکا با دو فانوس دریایی زیبایش این جزیره را به یکی از مقاصد گردشگری سن‌پترزبورگ تبدیل کرده است.

یکی دیگر از جزایر دیدنی این شهر جزیره‌ی زایچی یا خرگوش، جزیره‌ای شش ضلعی و دست‌ساز است. دلیل نام‌گذاری آن دو خرگوش بر روی پایه‌های پل ورودی جزیره است که گویی به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گویند. قلعه‌ی پیتر و اولین بنای معماری و تاریخی سن‌پترزبورگ بوده که توسط پتر کبیر در این جزیره ساخته شده و مخوف‌ترین زندان روسیه درون آن قرار دارد. همچنین این قلعه مدفن اکثر تزارهای روسیه است و امروزه بعنوان یک موزه‌ی تاریخی بازدیدکنندگان فراوانی دارد.


معرفی میدان اسحاق

یکی دیگر از میدان‌های زیبا و معروف سن‌پترزبورگ میدان اسحاق است. در اطراف این میدان کلیسای اسحاق مقدس و کاخ مارینسکی، هتل استوریا و هتل انجلاتور قرار دارند. در میانه‌ی میدان مجسمه‌ی نیکلای اول تزار خوشنام روسیه، سوار بر اسب خودنمایی می‌کند.

یکی دیگر از مراکز دیدنی سن‌پترزبورگ قلعه میخائیلوفسکی ساختمانی با معماری منحصر به فرد  قرون وسطایی است. از آنجا که کلیسای میکائیل (میخائیل) فرشته مقرب، قدیس حامی دودمان رومانف در این کاخ قرار گرفته به آن نام میخائیلوفسکی داده‌اند. تزار پاولف سازنده‌ی این کاخ تنها چهل روز پس از اقامت در کاخ میخائیلوفسکی به دست مخالفینش کشته شد. پس از قتل وی جانشینانش در آن زندگی نکردند و بعدها به دانشکده عمومی مهندسی تبدیل شد. امروزه قلعه‌ی میخائیل تبدیل به موزه شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm