حقایقی درباره رنگ گذرنامه ها

03 اسفند ، 1397
محمدی
comments 0 کامنت


حقایقی درباره رنگ گذرنامه ها

 

با توجه به اینکه از شهروندان کدام کشور هستید، رنگ گذرنامه شما نمیتواند خیلی چیزها را درباره کشورتان توضیح بدهد!

" جلد بیشتر گذرنامه ها در تمام دنیا، یا به رنگ آبی تیره است یا قرمز تیره می باشد اما در برخی کشور ها رنگ های مختلف دیگری در طراحی جلد گذرنامه استفاده میشود. دلیل این تفاوت  در رنگ پاسپورت ها منطقه جغرافیایی، مذهب، سیاست و .. می باشد . اما در کل قانون و ضابطه خاصی برای تعیین این رنگ وجود ندارد.

فیلبین آنتونی از اعضای سازمان بین المللی هوانوردی (این سازمان، ابعاد گذرنامه، فرمت و... را تعیین میکند) اعلام کرد که هیچ چیز مشخصی رنگ گذرنامه کشورها رو تعیین نمیکند و این مساله، قراردادی نیست.

 

تفاوت رنگ گذرنامه ها بیانگر چه مواردی هستند؟

 

پاسپورت های قرمزرنگ

گذرنامه هایی به رنگ قرمز کبود دارند، معمولا مربوط  افرادی است که در  کشورهایی زندگی میکنند که عضو اتحادیه اروپا، یا کشورهایی مثل ترکیه که تمایل دارند به عضویت اتحادیه اروپا دربیایند، هستند. کشورهایی از قبیل  بولیوی، کامبوج، اکوادور و پرو هم دارای پاسپورت هایی به رنگ قرمز تیره می باشند. 

سوییس تنها کشوری است که گذرنامه اش قرمز رنگ است .قرمزی  رنگ این گذرنامه همرنگ پرچم کشورش می باشد.

 

 

 

پاسپورت های آبی رنگ

کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اوروگوئه و ونزوئلا  دارای گذرنامه هایی  آبی رنگ هستند. پاسپورت ایالت متحده آمریکا در سال ١٩٧٦ بدلیل اینکه  با رنگ آبی موجود  که در رنگبندی پرچم کشورشان وجود دارد،همخوانی داشته باشد، به رنگ آبی تغییر داده شد.

 


گذرنامه های سبزرنگ

علت انتخاب رنگ سبزکه بیشتردر کشورهای اسلامی رایج است این است که رنگ سبز در مذهب این کشورها مقدس است .همچنین مردم بعضی از کشورهای آفریقایی مثل نیجریه و سنگال هم پاسپورت سبزرنگ دارند.

 

پاسپورت مشکی رنگ

زامبیا و نیوزیلند از جمله کشورهایی هستند که به دلیل اینکه رنگهای تیره رسمی تر بنظر میرسد از این قبیل  رنگ های تیره  را برای گذرنامه هایشان انتخاب کردند.برخی کشورهای ديگر نیز به همین خاطر از گذرنامه هایی با جلدهایی به رنگ مشکی استفاده میکنند.

 

گذرنامه ها در واقع کارت های شناسایی و نماینده هویت مردم کشورهای مختلف است، حائز اهمیت است. همین دفترچه کوچک برای شهروندان کشور ها، سند و جوازی برای عبور است و برای برخی دیگر مانعی برای ورود آنها به کشورهای دیگرمی باشد.

هم اکنون مردم سوریه و ایالات متحده آمریکا هر دو پاسپورت هایی به رنگ  آبی تیره دارند. اما کشور سوریه به لحاظ رتبه بندی جهانی در پایین ترین سطح قرار دارد. با در دست داشتن گذرنامه سوریه فقط میتوانید به ٣٢ کشور سفر کنید اما با در دست داشتن گذرنامه آمریکا، که در رتبه بندی جهانی سومین گذرنامه معتبر دنیا را دارد تقریبا  می توانیدبه همه کشورها سفر کنید .

هر کشوری میتواند رنگ و طراحی داخل گذرنامه اش را انتخاب کند، اما چیزی که بیشتر از رنگ و ظاهر گذرنامه اهمیت بسزایی دارد نماد هویت مردم آن کشور می باشد.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای حقایقی درباره رنگ گذرنامه ها

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm