آشنایی با هواپیما های ایرباس

30 تیر ، 1401
فراهانی
comments 0 کامنت

انواع هواپیماهای مسافربری ایرباس‌ مهم موجود در جهان

شرکت‌ها و کمپانی‌های تولید کننده هواپیماهای مسافربری در جهان چندان گسترده و متعدد نیستند. معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها ایرباس، بوئینگ، فوکر و مک‌داگلاس هستند. شناخت این هواپیماها، از نظر کیفیت ساخت، امنیت، فضای موجود در هواپیما، ظرفیت‌شان و مواردی از این دست به انتخاب پروازهای بهتر و راحت‌تر از ایرلاین‌های مختلف کمک می‌کند. ضمن اینکه وجود بهترین هواپیماها از بهترین شرکت‌های تولید کننده هواپیمای مسافربری در یک ایرلاین، نشان‌دهنده اعتبار و ارزش آن است. اکنون قصد داریم به معرفی هواپیماهای مسافربری ایرباس فرانسه موجود در جهان و بررسی آن ها بپردازیم تا شما را با آن‌ها بهتر آشنا کنیم.

ایرباس A300

این هواپیما در فاصله سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۳ توسط ایرباس تولید و عرضه شد. این هواپیما با بدنه پهن و عظیمش تی سال‌های تولیدش مجموعا در تیراژ ۵۶۱ فروند در اختیار ایرلاین‌های مختلف قرار گرفت. در حال حاضر A300 همچنان در اختیار و استفاده ایرلاین‌هایی از ایران، آمریکا و آلمان قرار دارد. ایرباس سری A300 خود را در مدل‌های B1، B2، B4، C4 و F4 و سری A300-600 عرضه کرده است. هواپیماهای مسافربری ایرباس A300 غیر از مصارف مسافر بری قابلیت ترابری و تغییر کاربری نیز دارند.

 

ایرباس A310

این نسخه از ایراباس را باید نمونه کوچکتری از A300 دانست. این هواپیما تا حدی شبیه به بوئینگ ۷۶۷ است. A310 در زمینه شعاع عمل از A300 قابلیت‌های بیشتری دارد و با ۱۴۴ تنی وزن بردی معادل ۸۰۵۰ کیلومتر دارد که رقم قابل توجهی است. A310 اولین بار توسط لوفت‌هانزا مورد استفاده قرار گرفت و در ناوگان هوایی این شرکت توانایی‌هایش به جهان معرفی گشت. پس از لوفت‌هانزای آلمان و سوئیس ایر، هواپیمایی‌های آمریکایی، ایرانی، پاکستانی و کانادیی A310 را در لیست سفارشات خود قرار دادند. تولید A310 در سال ۱۹۹۸ پایان یافت و در حال حاضر ۱۱۳ فروند از آن در سراسر جهان فعالند. طول هواپیماهای مسافربری ایرباس A310 معادل ۴۶٫۶۶، ارتفاع آن ۱۵٫۸ و فاصله‌ی نوک دو بالش ۴۳٫۹۰ متر است.

 

ایرباس A319

این هواپیما از خانواده A320 است و در گروه هواپیماهای میان‌برد ایرباس قرار می‌گیرد. A319 با بدنه باریکش ظرفیت حمل نهایتا ۱۶۰ مسافر را دارد. A320 از سال ۱۹۹۵ در خط تولید ایرباس قرار گرفت و هنوز هم نسخه به‌روز شده و باز طراحی شده آن در جهان عرضه می‌شود. این نسخه جدید با عنوان A319 NEO شناخته می‌شود. ایزی جت، امریکن ایرلاینز و دلتا ایرلاینز اصلی‌ترین مشتری‌های ایرباس A319 هستند. هواپیما با طول ۳۳٫۸۴ و فاصله‌ی بین بال‌های آن ۳۴ متر، توانسته برد ۶۲۵۰ کیلومتر را به ثبت برساند.

 

ایرباس A320

این خانواده از هواپیماهای مسافربری ایرباس، یک لاین اصلی و مهم را در تولیدات این کمپلانی مهم به خود اختصاص می‌دهند. ایرباس ساخت این سری هواپیما با بدنه باریک را پس از سری پهن پیکر A300 در دستور کار خود قرار داد. . A318، A319 و A321 تعدادی از اعضای این خانواده بزرگ و مهم ایرباسند. ایرباس ساخت سری A320 را از سال ۱۹۸۷ آغاز کرد و خیلی زود سفارشات متعددی برای ساخت آن از ایرلاین‌های سطح جهان دریافت نمود. A320 پس از بوئینگ ۷۳۷ عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای مسافربری را به خود اختصاص داده است. ایرباس‌های A320 به‌طور متوسط حدود ۱۵۰ مسافر را در خود جای می‌دهند و به‌دلیل کاهش قابل توجه مسیر پیموده شده در زمان فرود، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت دارند که کاهش تولید دی‌اکسید کربن را به‌دنبال دارد. ایرباس در سال ۲۰۱۰، سری A320 خود را به‌روز رسانی کرد و نسخه جدید A320 NEO نام گرفت. نسخه جدید A320 با ارتقاء موتور و اصلاحات آیرودینامیک و تغییر در جنس بدنه، به کاهش چشمگیر مصرف سوخت رسید.

 

ایرباس A330

این هواپیمای پهن پیکر و بزرگ از آخرین نسل از موتورهای Trent 7000  رولزرویس بهره می‌برد و در کابین با نورپردازی فول ال‌. ای. دی، اتصال به وای‌فای، پنل پرواز به روز رسانی‌شده و کترینگ جدید همراه است. این هواپیما به ادعای ایرباس کم‌هزینه‌ترین هواپیمای میان‌برد جهان است. A330 با دو ظرفیت ۲۵۷ و ۲۸۷ عرضه می‌شود.

 

ایرباس A340

ایرباس A340 نیز در دسته هواپیماهای پهن پیکر ایرباس قرار می‌گیرد که از ۱۹۸۷ در لیست محصولات این کمپانی قرار گرفت. این هواپیمای ۴ موتوره، در سه مدل A340-300، A340-600 و A340-500 عرضه شده است که از مشخصات و ویژگی‌های بارز آن‌ها می‌توان به قابلیت پروازهای طولانی اشاره کرد. بنابراین هواپیمایی‌ها جهان، از این سری تولیدات ایرباس برای جایجایی مسافران زیاد در مسیرهای طولانی استفاده می‌کنند. لوفت‌هانزا، هواپیمایی آفریقای جنوبی، سوئیس اینترنشنال ایرلاینز از مشتری‌های این سری ایرباس بوده‌اند.

 

ایرباس A350

این هواپیما که از سال ۲۰۱۷ وارد خط تولید و لیست هواپیماهای مسافربری ایرباس شد، پهن‌ترین بدنه را در بین تولیدات این کمپانی دارد. متور این هواپیمای غول‌پیکر و عظیم‌الجثه از نوع Trent XWB است که رولزرویس بریتانیایی آن را در اختیار ایرباس قرار می‌دهد. این هواپیما در حدود ۴۴۰ نفر ظرفیت دارد که این تعداد با تغییر کلاس‌های پروازی ممکن است کمتر شود.

 

ایرباس A380

این هواپیمای غول‌پیکر بزرگترین هواپیماهای مسافربری در سطح جهان در طول تاریخ هوانوردی است که با ۴ موتور و در دو طبقه با امکاناتی نظیر رستوران، فروشگاه و سالن تفریح برای مسافران عرضه می‌شود. طول این هواپیما ۷۲.۷۲ متر، ارتفاع آن ۲۴.۰۹ و فاصله‌ی میان دو بالش ۷۹.۷۵ متر است. ایرباس A30 را با عنوان سوپر جامبو نیز می‌شناسند. این هواپیما ساخت مشترک کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا محسوب می‌شود و ایرلاین‌هایی مانند امارات، لوفتهانزا و ایرفرانس از آن بهره می‌برند. ظرفیت این غول عظیم ۵۴۴ نفر است که با تغییر کلاس پروازی می‌توان آن را به ۸۴۰ نفر نیز ارتقاء داد.

سخن پایانی

شرکت ایرباس، طی سال‌های متمادی فعالیتش هواپیماهای کاربردی و مفیدی را در مدل‌های متنوع به صنعت هوایی جهان عرضه کرده است. این شرکت به‌عنوان رقیب جدی بوئینگ دیگر هواپیما ساز مشهور و شناخته شده جهان، به ساخت هواپیماهایی با استانداردههای بالا، ایمنی خوب و قابلیت‌ها منحصر به‌فرد معروف است. از انواع ایرباس، تعداد زیادی در ناوگان هوایی ایران دیده نمی‌شود و همان تعداد موجود، اغلب مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است. ایرباسهای  A300، A300-600، A310، 300B4، A340-600، A340-300 و A310-300، A320، A321 و a319 تنها نسخه‌هایی هواپیمای مسافربری ایرباس هستند که در ناوگان هواپیمایی‌های مختلف ایران مانند ایران‌ایر، ماهان ایر، کیش ایر و قشم ایر قرار دارند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای آشنایی با هواپیماهای ایرباس

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm