سفرنامه نخجوان

تایسیز پرواز
comments 0 کامنت

سفر به شهر نخجوان شهر بدون کرونا

برای تابستان 1400 تصمیم گرفتیم یه سفر به خارج از کشور داشته باشیم که با توجه به افزایش نرخ تورهای مسافرتی و بودجه ما تصمیم به سفر زمینی گرفتیم که با توجه به شرایط مرز بین دو تا مقصد ایروان کشور ارمنستان، نخجوان کشورآذربایجان یکی باید انتخاب کنیم. با توجه به اطلاعاتی که آژانس های مسافرتی راجب مقصد ها دادن از جمله مسیر و مسافت و وعده های غذایی تصمیم گرفتم به نخجوان سفر کنیم.

دلایل انتخاب سفر نخجوان نسبت به ایروان این بود که در شهر نخجوان اقامتمون هتل پنج ستاره به همراه صبحانه، نهار، شام و گشت روزانه بود که با این مبلغ میتوانستیم یک هتل 4 ستاره با صبحانه در ارمنستان برویم و دلیل دیگرمون مسیر سفر بود که از مرز تا نخجوان حدود نیم ساعت بود ولی از مرز تا ایروان حدود 10 ساعت اعلام کردند.

نخجوان
حرکت به شهر توریستی نخجوان

حرکتمون سه شنبه ساعت 23 بود که رفتیم سوار اتوبوس شدیم. اتوبوس 25 نفره مانیتور دار بود که خیلی تمیز بود لیدرمون خودش و معرفی کرد و برنامه سفر بازگو کرد و توقفهامون اعلام کرد بعدش مراسم معارفه اعلام کرد تا مسافر ها با هم آشنا بشن دلیل این کارش هم این بود که گفت سفر گروهی بهتر مسافر ها باهم آشنا بشن تا مثل یک خانواده باشیم.

مسیرمون از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، تبریزعبور میکردیم و در نهایت در شهر جلفا و میدان عاشورا پیدا میشیم و در مسیر هم در زنجان در رستوران آفتاب درخشان و شهر تبریز توقف داشتیم. و صبحانه در رستوران هتل کاروانسرای یام که سبک هتل سنتی بود خوردیم. لب مرز برای تبدیل دلار به منات اقدام کردیم که به ازای هر 100 دلار 170 منات تبدیل کردن.

منات نخجوانمنات نخجوان

تو مرز خیلی معطل نشدیم و گذرنامه چک شد و از طریق یک پل از روی رود ارس رد شدیم که هر دو طرف پل ماموران مرزبانی بودن که گذرنامه و مهر خروج از ایران چک کردن و قبل از اینکه بخوایم مهر ورود به نخجوان بزنن رفتیم فروشگاه فری شاپ خرید کردیم و از مرز خارج شدیم و سوار ماشین های بنز شدیم که مثل اتوبوس های 25 نفره نبودن ولی کیفیت خوبی داشتن.

ورود به شهر توریستی نخجوان

بعد از حدود 20 دقیقه رسیدم به هتل تبریز که پرسنل هتل اومدن و کمک کردن که وسایل تا لابی بردیم. حدود ساعت 12:00 ظهر بود دعوتمون کردن بریم نهار بخوریم تا اتاق ها آماده بشه. نهار خوبی بود همان طوری که آژانس بهمون گفته بود نهار به صورت بوفه بود و غذای قابل قبولی داشت، بعد از نهاررفتیم اتاقهامون رو تحویل گرفتیم. اتاق ما طبقه 8 بود که اتاقش نسبتا خوب بود.

هتل تبریز نخجوان

روز اول در تور زمینی نخجوان

بعد از کمی استراحت ساعت 16:00 طبق برنامه در لابی هتل جمع شدیم تا از گشت اول استفاده کنیم. بازدید از میدان پرچم و مقبره مومنه خاتون، خانسرای و موزه حیدرعلی اف بود. تو بازدید موزه فهمیدیم که حیدرعلی اف متولد شهر نخجوان بود.

آرامگاه-مومنه-خاتون

آرامگاه مومنه خاتون نخجوان

خان سرای نخجوان

میدان پرچم

موزه حیدرعلی اف

شب برگشتیم هتل و رفتیم شام خوردیم که باز هم به صورت بوفه بود که خیلی عالی بود در ضمن همراه شام موسیقی زنده آذربایجانی داشت و بعد شام در همان سالن موزیک ایرانی همراه بود کلی خوش گذشت بعد 2 ساعت که انرژی هامون تخلیه شد رفتیم اتاق برای استراحت.
برنامه فردا به این شکل بود که بعد صبحانه آزاد بودیم و قرار شد برای بعد از نهار بریم غار نمکی دوزداغ و بعدش هم بریم هتل دوزداغ برای سرسره بازی و استخر روباز این هتل استفاده کنیم.

روز دوم در تور زمینی نخجوان

خوب روز دوم سفر اولین باری که بود صبحانه میخوردیم، صبحانه هتل هم مثل نهار شاممون به صورت بوفه و مفصل بود که خیلی چسبید. به همراه لیدرمون همگی به سمت فروشگاه ها رفتیم قیمت اجناس خیلی گرون بود اما نه به اندازه تهران که کسی خریدی نداشت. اما تو مارکت شهر نخجوان انواع پنیر و خوراکی تهیه کردیم و به پیشنهاد لیدرمون چایی برای سوغاتی خریدیم.

اتوبوس گردشگری تور نخجوان

برامون خیلی جالب بود تو شهر نخجوان نه گدایی بود نه دزدی و مردم به هم خیلی اطمینان داشتن کسی به ماسینش قفل نمیزد و شهر واقعا تمیزی بود به طوری  که رو زمین کوچکترین آشغالی وجود نداشت و این تمیزی و نظافتشون واقعا زبان زد بود.

برگشتیم به هتل و استراحت کردیم و رفتیم نهار، نهار امروزمون در رستوران پاناروما هتل نخجوان که در طبقه 13 هتل بود تدارک دیده شده بود که کل نخجوان زیر پامون بود و منظره زیبا شهر باعث شد لذت چند برابری از غذا خوردن ببریم.

راستی فراموش کردم بگم چایی در کافه رستوران هتل برای مسافرها به صورت رایگان سرو میشد که نکت جالبی بود چای نخجوان خیلی خوش طعم بود مخصوصا لیمو های خشکی که داخل استکان ها بود طعم خاصی به چایی داده بود.

غار نمکی دوزداغ نخجوان

خوب دیگه آماده شدیم بریم سمت غار نمکی دوزداغ و هتل دوزداغ که همگی لباس های استخر و برداشتیم . غار نمکی دوزداغ خیلی جالب بود و جالب تر اینکه از این غار استفاده درمانی هم میکردن. بعد از بازدید از غار نمکی دوزداغ به سمت هتل دوزداغ رفتیم وارد هتل شدیم که محوطه بزرگی داشت و داخل یکی از سوئیت ها که تدارک دیده بودن رفتیم و لباس ها رو عوض کردیم. و از امکانات هتل استفاده کردیم و سرسر بازی و کلی شنا و تفریح در ضمن کنار استخر موزیک برپا بود خیلی خوش گذشت. دمه غروب که خسته بودیم به سمت هتل تبریز رفتیم مثل شب قبل شام عالی بود و موزیک. بعد موزیک به پیشنهاد دوستانمون شب دورهم جمع شدیم و کلی خوش گذشت و خندیدیم.

پارک آبی دوزداغ

روز سوم در تور زمینی نخجوان

برنامه گشت روز سوممون در تور نخجوان به این صورت بود که بازدید از غار اصحاب کهف، میدان ساعت بود و همسفرهایی که دوست داشتن میتونستن در گشت شرکت نکنند و به هتل دوزداغ برن تا باز استخر و پارک آبی هتل دوزداغ استفاده کنند که ما ترجیح دادیم به گشت بریم و از غار اصحاب کهف بازدید کنیم.

من صبح قبل از اینکه صبحانه بخوم رفتم استخر هتل که یک اسنخر کوچکی بود تنی به آب زدم، من با شنا انرژی میگرم که خیلی حال داد. بعدش رفتم صبحانه مفصلی خوردم و آماده رفتن به سمت غار اصحب کهف شدم.

غار-اصحاب-کهف_نخجوان
غار اصحاب کهف نخجوان

وقتی نزدیک غار اصحاب کهف شدیم راهنمای نخجوانیمون از لیدرما درخواست کرد که به مابگه اینجا برای مردم نخجوان خیلی مقدس هست و خیلی رعایت کنیم ، کلی پله بود رفتیم بالا
،از لا به لای صخره ها و کوه ها عبور کردیم قبل از غار یک جای زیارتگاهیشون بود که یک سنک سیاه که تیکه ای شهاب سنگ بود وجود داشت و میگفتن اگه دست بزاری روش و نیت کنی هفت مرتبه دورش بچرخی به خواستت میرسی. معمولا گردشگرای تور آذربایجان از این غار دیدن میکنن و به نظر من که ارزش چند بار دیدن رو داره.

از پله های آهنی بالا رفتیم و رسیدیم به غار یک حس آرامش بخشی وجود داشت اونجا تیکه های سنگ بود که میگفتن اگر بتونین هفت تا از این تیکه ها رو هم بچنین به خواسته دلت میرسی و  از سقف غار آب میچکید که میگفتن اگه یکی از قطره ها به سرت بیوفته و تو اون لحظه تو دلت هرچی باشه به اون میرسی و داستان های مختلف برگشتیم به سمت اتوبوس و قبل از سوار شدن با چایی ازمون پذیرایی کردن که خیلی چسبید.

حرکت کردیم اومدیم به سمت میدان ساعت که یک برج بود با یک محوطه بزرگ که به گفته لیدرمون قراره کنسرت های شهر نخجوان در این محوطه بزرگ که به نوعی حیاط میدان ساعت میشد برگزار بشه. با برج ساعت و نوشته نخجوان کلی عکس های قشنگ گرفتیم بعدش رفتیم کافه که یک تراس زیبا در زیر برج ساعت داشت آبمیوه خوردیم. بعدش به پیشنهاد مدیرهتل برای تنوع نهارمون در یکی از رستوران های میدان ساعت خوردیم که تنوع غذایی جالبی بود من که از لول کباب های این رستوران سیر نمیدشم و سالاد باحالی که داشت.

میدان ساعت نخجوان

امشب شب آخری بود که در نخجوان بودیم و قرار بود فردا ساعت 11 ظهر آماده حرکت به سمت تهران بشیم. شب رفتیم شام هتل خوردیم و موزیک داشتیم و کلی خوشگذرونی اما امشب شب نشینی نداشتیم تا صبح بتونیم راحت بیدار باشیم و برگردیم. صبح بیدار شدیم صبحانه خوردیم و آماده تحویل دادن اتاق شدیم خیلی زود گذشت و نفهمیدیم که چه جوری اینقدر زود تموم شد و سفر خیلی خوبی بود باز با اتوبوس های که گشت و انجام دادیم برگشتیم به سمت مرز موقع ورود به ایران تست کرونا دادیم که خدار روشکر تست هامون منفی بود و سوار اتوبوس شدیم و به سمت تهران عازم شدیم.

در مسیر در نزدیکی  شهر تبریز در یک رستوران تمیز به اسم نادری توقف کردیم و نهار خوردیم . تو مسیر برگشت که همه خسته بودن خوابیدم و حدود ساعت 01:00 روز یکشنبه تهران رسیدیم. این سفر گروهی یکی از بهترین و خاطره انگیز ترین سفر های زمینی برای من و دوستام شد و دوست دارم دوباره تجربه اش کنم.

فاصله تهران تا نخجوان

از تهران تا هتل تبریز نخجوان طبق گوگل مپ 792 کیلومتر مسیر طول مسیر هست که این فاصله زمانی در حود 9 ساعت میشه طی کرد ولی با توجه به توقف های که تو مسیر داشتیم از تهران تا مرز جلفا حدود 9 ساعت طول کشید و 30 دقیقه هم در مرز معطل شدیم از مرز تا هتل تبریز هم 20 کیلیومتر بود که 40 دقیقه طول کشید. میتونم بگم یکی از کوتاه ترین مسیر های تور زمینی خارجی هست . تور مسیر تهران تا نخجوان از کرج ، قزوین ، زنجان ، تبریز ، مرند ، هادی شهر عبور میکنیم و از شهر جلفا از مرز خارج میشیم.